mintak tolong tekan :')

Tuesday, September 30, 2014

Gulai Kuning Ikan (pantai timur)

Tak tahu nak masak pe tgh hari ni...so aku gulai ikan kembung je la...campak kacang buncis skali sbb malas nk grg sayur plak...so arini aku n Damia (da 2 tahun setengah dah anak aku ni) mkn 1 lauk simple je.sib baik damia suka sayur n makan je ape yg mama dia makan...check it out!! Mmg best n senang...try la...mesti xnyesal




Bahan2:
3 ekor ikan kembung (boleh tukar ngan ikan lain.ikut suka)-potong dua
4 ulas bawang merah- tumbuk
2 ulas bawang putih- tumbuk
3cm kunyit- tumbuk
1cm lengkuas- ketuk
1/2 keping asam gelugur (bgtg pada jenis n tahap masam)
1 1/2 sudu besar cili giling
1/2 kotak santan (kotak plg kecik tu)
4 biji cili padi
Garam
Ajinamoto* optional
6 batang buncis- potong2 lebih kurang 2inch

Cara2:
1. Tumis bawang merah n bawang putih sampai naik bau n garing
2. Masukkan cili giling n biar seketika.agak garing..
3. Masukkan sedikit air, santan, kunyit dan lengkuas.biarkan mendisih seketika.
4. Kemudian baru masukkan ikan dan asam gelugur...jangan lupa masukkan garam n ajinamoto
5. Bila menggelegak...boleh la nk campak cili api (tanpa potong) n buncis.

Ps.bg yang suka pedas, boleh tumbuk je cili api tu...sy just campak sebijik2 coz anak xsuka pedas...eh...masih xmkn pedas..hahaha

Monday, September 29, 2014

Tauhu Sumbat Kuah Kacang

Hai...lama betul xlawat blog sendri...macam2 dah masak...tp xsempat kutulis...adoi...ni nak bagi resepi tauhu sumbat la...tp ekceli yg aku buat, aku xsumbat siap2...time nk makan, korg sumbat sendiri.hahaha....lg best kan..coz ikut suka ko nak banyak mana sayur utk disumbat.hahaha..





Tauhu sumbat:

5 ketul tauhu
Garam
Kunyit
Ajinamoto* (xletak pn xpe)
Lobak merah
Timun
Taugeh

Cara:

1. Lumurkan garam n kunyit pada tauhu. Gorengkan. Da siap, boleh potong bg bentuk segitiga cam lam gambar tu. Then belah tengah2.
2. Taugeh tu kena celur. Lobak n timun, uols potong ikut suka ye

Kuah kacang:

5 ulas bawang putih  }      
1 biji bawang besar   }   dikisar halus

10 biji cili kering (dimasak & dikisar)
2-3 batang serai (dititik)
500 gm kacang tanah - digoreng sehingga agak perang dan ditumbuk/kisar (tidak terlalu  halus)

Sedikit air asam jawa
250-300 ml santan
500 ml air

Gula merah/gula manisan
Garam

Cara:
1. Tumis bahan-bahan kisar sehingga naik bau.
2. Masukkan cili kering & serai dan tumis sehingga agak kering (naik minyak).
3. Masukkan air dan kacang tanah. Masa ini bau dah mula naik.
4. Masukkan sedikit air asam jawa juga santan dan kacau sebati
5. Sesuaikan rasa dengan garam dan gula merah secukupnya. Masak hingga menggelegak.
6. Sesuaikan juga kepekatan kuah. Sekiranya kelihatan pekat, tambahkan lagi air sedikit-sedikit  (sebab kacang akan mengembang bila dimasak)
7. Bila sudah selesai, rasa puas hati, tutup api dan boleh angkat!