mintak tolong tekan :')


Saturday, September 15, 2012

Gulai / Kari Ayam

arini asyik duk meng'explore' blog aje...al-maklumlaaa, hubby aku br ajar...JAKUN la skit..ptg tadi baru start duk dapur...tu pn sbb hubby da nak balik keje...sian plak kot2 dia da lapor...aku masak simple aje..gulai / kari ayam....nape aku letak tanda (/) sbb kt kg aku, masakan ni panggil gulai je.klo kt KLumpur ni, org panggil kari plak....mana2 aje la....yang penting, kalo nak lg sedap, bila masak malam,panaskan esok pg,lg bertambah kesedapan dia....leh wat cicah roti....cuma tukar ke daging bg org yg xsuka ayam....cheCK iT OuT!!



bahan-bahan:
1/2 ekor ayam
1-2 biji kentang (belah 4)
4-5 ulas bawang merah (mayang halus)
2 ulas bawang putih (mayang halus)
rempah 4 beradik (1 cengkih, 1 kulit kayu manis, 1 buah pelaga, 1 bunga lawang)
daun kari
5-6 tbsp serbuk kari (aku guna babas)
200 mL santan
3-4 cwn air
serbuk perasa secukupnya (aku: 2-3 tsp garam, 1-2 tsp gula, skit ajinamoto)
3-4 tbsp minyak

cara-cara:

1. panaskan minyak dan tumis bawang sehingga naik bau dan garing
2. masukkan rempah 4 beradik dan daun kari.biarkan seketika
3. masukkan rempah kari dan sedikit air,goreng sehingga garing.
4. masukkan ayam dan gauk sehingga rata, biarkan seketika
5. kemudian masukkan air dan kacau sempurna. biarkan ia mendidih seketika
6. barulah masukkan santan, ubi kentang dan bahan perasa. biarkan sehingga masak...kacau sesekali sementara menunggu ia masak.

No comments:

Post a Comment