mintak tolong tekan :')


Saturday, September 15, 2012

Tumis Ikan Bilis Sambal tempoyak

baby ku si Damia da tido...boley la aku ber blogging balik....huh...cuti 3 hari,tak tahu na buat pe...hubby esok aje yg cuti....2 hari yg tinggal tu, aku n Damia aje yg duk d rumah...but my babygirl always sporting, xbanyak kerenah...alhamdulillah.....erm,masih tercari2,nak masak ape tuk hari ni...so utk buang masa yg ada ni,aku copy aje la resepi dulu2 yg aku simpan dalam lappy aku ni...kalo korang nak try masak,try la...Daaaaaa....





bahan-bahan:
1 genggam ikan bilis (goreng dahulu,kalo xnak pn takpe aje)
12-18 biji cili padi (yg ni ikut tahap anda suka pedas la)
1-2 cm kunyit
sebatang serai (ketuk)
1-2 helai daun kunyit (hiris halus)
2-3 tbsp minyak
sedikit garam
1-2 tbsp tempoyak (ikut kesukaan anda)


cara-cara:

1. Tumbuk lumat kunyit hidup, di ikuti dgn cili padi, cili tu tak berapa lumat pun tak per
2. Panaskan sedikit minyak dlm kuali, kemudian tumiskan bhn2 tumbuk, masakkan sedikit cili
3. Kemudian masukkan tempoyak, daun kunyit hiris dan serai. Kacau. Taburkan garam, kena igt sket kekadang ikan bilis dah masin, so agak2 je.
4.Selepas 3 minit, agak2 bau semua dah naik, barulah masukkan ikan bilis. Gaulkan, tutup api. Boleh ler di hidang.
5. Kalo tempoyak tu agak2 tak masam, masa menumis tadi boleh ler ditambahkan asam keping, sekeping dua ya

No comments:

Post a Comment