mintak tolong tekan :')


Saturday, September 15, 2012

Sambal Belacan

pg ni aku n hubby hanya bfast dgn nasik berlauk cara org ganu....gulai ayam yang semalam,aku just panaskan..then aku wat sambal skit.....opss....sambal belacan....favorite aku coz aku sgt suka pedas2 nih...so tgk la resepi sambal belacan aku....sgt simple...ngeeee....AdiOs!!



bahan2:

30-40 biji cili padi (kena campur kaler hijau n merah,br cantik)
1-2 tsp belacan
1/2-1 tsp garam (bgantung pd kemasinan belacan)
3-4 tsp gula
1-2 biji asam limau nipis 
3-4 tbsp air masak (jgn guna air paip tau)


cara membuat:

1. masukkan kesemua bahan ke dalam blender kering kecuali air masak n asam limau..ni sebab aku guna tuk kuantiti sedikit,so just blend ngan blender kering.tu yang kena kecualikan air n asam limau. nak best, tumbuk...tp aku mmg pemalas...smua nak cepat..kalo wat dalam kuantiti yg banyak leh terus campur semua n guna blender biasa aje..
2. kuarkan dr blender,msukkan kedalam mangkuk.campurkan air n asam limau n kacau sebati

da siap.....tadaaaaa.....

No comments:

Post a Comment